DanskHåndbold Øst
Velkommen til DanskHåndbold Øst
Vi er godt 175 håndboldforeninger fordelt på Sjælland, København, Lolland-Falster og Bornholm, og repræsenterer derigennem knap 32.000 medlemmer indenfor DanskHåndbold.
På disse sider kan du finde aktuel information om turnering og stævner, tilmeldingsfrister og kontaktinfo på ansatte og frivillige politikere.
DanskHåndbold Øst er organiseret med en bestyrelse og 7 fagudvalg. Bestyrelsen er den øverste myndighed og mødes ca. 10 gang om året. Referater fra bestyrelsesmøderne kan ses nedenfor. De syv fagudvalg er: Turnering, Dommer, Børn, Unge, Talent, Uddannelse og Arrangement.
Formændene for fagudvalgene vælges for en to-årig periode på repræsentantskabsmødet. Medlemmer af udvalgene udpeges af bestyrelsen for et år ad gangen. Du kan se en samlet oversigt over bestyrelsen og udvalgsmedlemmer her
Alle udvalg indgår i samarbejde med tilsvarende udvalg i de øvrige regioner i DanskHåndbold.
Herunder finder du seneste referat fra DanskHåndbold Øst´s bestyrelse:
2025:
2024:
Bestyrelse








Turneringsudvalg





Dommerudvalg



Børneudvalg





Ungeudvalg





Talentudvalg

Uddannelsesudvalg



Arrangementsudvalg





Mandag | 10:00 - 15:00 | |
Tirsdag | 9:00 - 15:00 | |
Onsdag | 9:00 - 15:00 | |
Torsdag | 9:00 - 15:00 | |
Fredag | 9:00 - 13:00 | |
Lørdag | LUKKET | |
Søndag | LUKKET |
Foreningsinfo Vagtordning Sæsonen 2024/25
AFBUD!
Drejer din henvendelse sig om afbud til kamp, enten som dommer eller forening -
skal du forholde dig som følger:
Dit afbud skal sendes til vores vagtmail, som er:
vagt-oest@danskhaandbold.dk og mailen vil blive tjekket lørdag og søndag, mellem kl. 8.00-9.30.
Er du forening og melder afbud til kamp, skal du fortsat også kontakte modstanderforeningen direkte.
Medarbejder








Konsulenter
Har du spørgsmål om håndbold-tilbud eller foreningsdrift, så tøv ikke med at kontakte din lokale foreningskonsulent - det er ganske gratis. Konsulenten har ingen bestemte træffetider, og kan derfor kontaktes når det passer foreningerne. Dansk Håndbold Øst´s foreningskonsulenter er:



Arbejdsturneringsplan 2025-2026
Ny Senior struktur
Vinterturnering 2025-2026
Niveaustævner 2025
I U-17 1. division og U-19 Liga og 1. division skal deltage den 30. – 31. august 2025
Holdene kan opfordres til at spille den 13. – 14. september 2025, efter holdene har spillet i weekenden den 30. – 31. august 2025.
Datoer for niveaustævner 2025
Sommerturnering 2025
Ungdoms pokalturnering
Propositioner for Gamepatch.dk - Pokalturnering for seriehold
Øst pokalturnering Senior
Santander Cup
Dispensationer/Turneringsreglement
Alle dispensationer søges igennem HåndOffice.
Link: Find vejledning om dispensationer
(Se under HåndOffice for foreninger)
Læs mere om dispensationer i Turneringsreglementet §3.4.
Link: Turneringsreglement for øvrige rækker
(Se under Reglementer)
Flytning af kamp eller afbud
Flytning af kampe på en forenings begæring kan finde sted såfremt, der i enighed med modstanderforeningen foreligger en udfyldt flytteanmodning hos den administrative turneringsledelse senest kl. 12.00 sidste hverdag før kampdato.
Ingen kamp kan flyttes til et senere tidspunkt end otte dage før sidste spillerunde. En flyttet kamp kan tidligst afvikles 72 timer efter anmodning om flytning.
Gebyr for flytning iht. gebyrlisten opkræves efterfølgende foreningen, der har begæret flytningen.
Link: Vejledning om kampflytning (se under HåndOffice for foreninger)
Har I behov for at sende afbud til en kamp, så kontakt kontoret. Gerne så tidlig som muligt og meget gerne inden kl. 14.00 på hverdage samt fredag og inden kl. 12.00 for kampe i weekenden, så vi ikke har dommere og hold til at stå ude ved kampe, der ikke bliver spillet.
Såfremt afbuddet kommer inden for kontorets åbningstid, så sørger vi efterfølgende for at give modstanderne og dommerne besked om, at kampen er aflyst. Hvis afbuddet kommer så sent, at vi ikke har mulighed for at få dommerne taget af, så kan der efterfølgende opkræves dommerhonorarer samt kørsel til dommerne ud over afbudsgebyret.
I forhold til pludselig opståede afbud til lørdag og søndag uden for kontorets åbningstid, bedes formular udfyldt senest kl. 08:30 om morgenen. I bedes desuden orientere modstanderholdet om, at I ikke møder op, så de ikke står og venter ude i hallen. Et hold kan melde afbud til kamp op til 2 gange i en turneringsrunde. Ved flere afbud i samme turneringsrunde kan turneringsledelsen udelukke holdet af turneringen.
Der opkræves et gebyr for afbud.
Tidtager og sekretær ved dommerbord
Protest
Der er ofte spørgsmål til hvorledes man protesterer over hændelser i en kamp.
Kort kan det siges, at en protest skal nedlægges umiddelbart i forbindelse med hændelsen.
Protester over brug af ulovlig spillere kan dog ske indtil 10 dage efter kampen, dog senest 3 dage efter sidste spillerunde.
Såfremt foreningen ikke får medhold i protesten, vil der blive opkrævet et protestgebyr for behandlingen.
Læs mere op protester i Turneringsreglementer for øvrige rækker §8.16.
Link: Turneringsreglement for øvrige rækker (se under Reglementer)
Tillæg til SPORTSON Beach håndboldstævne:
DOMMERKLUBBER:
Håndboldklubben SYD - dækkende Lolland og Falster
Dommerklubben Time-Out - dækkende Sydsjælland
Dommerklubben Fløjten - dækkende Nordvestsjælland
Dommerklubben Bornholm - dækkende for Bornholm
Dommerklubben København/Nord - dækkende for København og Nordsjælland
Spilleregler:
Link: Klik på Spilleregler i menuen
Dommers virksomhed:
Link: Klik på Reglementer i menuen
Vejledning til HåndOffice:
Bestilling og køb af dommertøj!
Kære dommer.
I samarbejde med Intersport Asnæs har vi fået oprettet en hjemmeside, hvor du som dommer har mulighed for at bestille og betale dommerbeklædning.
Hvilke mærker, der kommer ind på siden, vil være et anliggende for Intersport Asnæs, men naturligvis vil der være en løbende dialog mellem Intersport Asnæs og DanskHåndbold Øst.
Vi har et glimrende samarbejde med bl.a. Intersport Asnæs og Select Danmark i forbindelse med vores indgåede samarbejdsaftale.
Konkret kan du gå ind på den hjemmeside, du finder adressen nedenfor.
Afregningen sker via de kampe, du dømmer.
Det er vigtigt, at du under bestillingen i feltet med titlen "Bemærkninger" anfører dit dommernummer. Tøjet kan bestilles i størrelserne fra Small til 3XL.
DanskHåndbold Øst og Intersport Asnæs, ønsker dig god fornøjelse med brugen af denne service.
Regional træning
Der inviteres løbende til regional træning og nationale samlinger. Se mere information samt datoer for træningerne her.
Kommende samlinger:
Onsdag den 24. september 2025 – Royal Stage Hillerød
- U15 Piger, kl. 17:00 - 18:45 (årgang 2010)
- U17 Piger, kl. 19:00 - 20:45 (årgang 2008-2009)
Informationsmøde:
I forbindelse med denne Talentsamling den 24. september, inviteres alle klubtrænere, forældre til spillere samt øvrige interesserede til informationsmøde om talentsamlingerne i DanskHåndbold.
Tirsdag den 28. oktober 2025 - sted kommer senere
- U15 Piger, kl. 17:00 - 18:45 (årgang 2010)
- U17 Piger, kl. 19:00 - 20:45 (årgang 2008-2009)
Mandag den 24. November 2025 - sted kommer senere
- U15 Piger, kl. 17:00 - 18:45 (årgang 2010)
- U17 Piger, kl. 19:00 - 20:45 (årgang 2008-2009)
Kommende samlinger:
2025
Onsdag den 24. september 2025 – Spar Nord Arena Køge
- U15 Drenge, kl. 17:00 - 18:45 (årgang 2010)
- U17 Drenge, kl. 19:00 - 20:45 (årgang 2008-2009)
Informationsmøde:
I forbindelse med Talentsamlingen den 24. september 2025, inviteres alle klubtrænere, forældre til spillere samt øvrige interesserede til informationsmøde om talentsamlingerne i DanskHåndbold.
Torsdag den 30. oktober 2025 - sted kommer senere
- U15 Drenge, kl. 17:00 - 18:45 (årgang 2010)
- U17 Drenge, kl. 19:00 - 20:45 (årgang 2008-2009)
Tirsdag den 2. December 2025 - sted kommer senere
- U15 Drenge, kl. 17:00 - 18:45 (årgang 2010)
- U17 Drenge, kl. 19:00 - 20:45 (årgang 2008-2009)
2026
Information omkring Talentsamlinger i 1.-2. kvartal 2026, vil blive anført på siden i sep./okt. 2025.
Talenttrænere
Talentansvarlige
Laurids Søgaard - lspe@danskhaandbold.dk
Claus Kuno - ckj@danskhaandbold.dk
Tobias Aagaard - taa@danskhaandbold.dk
Talenttrænere
Jonas M. Andersen
Nikolaj Egon Hansen
Gustav Zingelsen
Brian Ankersen
Oliver Klarskov
Casper Alrik Madsen
Målvogtertrænere
Frederik Odder
Sebastian Minor
Mathias Ekstrøm
Talentansvarlige
Mathias Rasmussen - mara@danskhaandbold.dk
Kasper Godiksen - ksgj@danskhaandbold.dk
Mikkel Thomassen
Talenttrænere
Jeppe Thøgersen
Jakob Buus
Selina Holmer
Thomas Voss
Morten Rasmusson
Rasmus Svane
Målvogtertrænere
Siri Yde
Invitationskriterier
Som led i målet om at dyrke forskelligheden og holde tragten så bred som muligt forsøger vi os med såkaldte invitationskriterier ift. de regionale træninger. Det vil fremgår på invitationen hvilket invitationskriterie, der er gældende for den enkelte træning.
1. års U15
Uge 3/4 |
Uge 12/13 |
Uge 21 |
Inspirations-træning |
Inspirations-træning |
Inspirations-træning |
2. års U15
Uge 38/39 |
Uge 43/44 |
Uge 48/49 |
Uge 3/4 |
Uge 8/9 |
Uge 21 |
Inspirations-træning |
Pladsspecifik træning |
Pladsspecifik træning |
Skjult potentiale |
Inspirations-træning |
Inspirations-træning |
U17
Uge 38/39 |
Uge 43/44 |
Uge 48/49 |
Uge 8/9 |
Uge 13/14 |
Inspirations-træning |
Ikke med på NS |
Inspirations-træning |
Ikke med på NS |
Inspirations-træning |
Et åbent kriterie, som defineres af de talentansvarlige i den givne region, men her ønsker vi som udgangspunkt at give så mange forskellige spillere inspiration til deres træning hjemme i klubben. Disse er ofte placeret i enten starten eller slutningen af en sæson.
Her vil vi prioritere at invitere spillere på en given position i kombinationen bagspiller/streg/målvogter og bagspiller/fløj/målvogter
Dette kriterie dækker over spillere der fx har lav træningsalder, sent fødselskvartal, lille fysisk mm. Det kan også være spillere der spiller i en lille klub, eller i en lavere række.
Dette kriterie er kun aktuelt for U17. Tre gange på en sæson indkaldes der spillere til nationale samlinger og her vil der typisk blive indkaldt ca. 50-55 spillere. Spillere der ikke bliver indkaldt til den nationale samling, vil blive prioriteret til den regionale træning der er placeret omkring de nationale samlinger.
Uddannelse
Nedenfor har du mulighed for at se en lang en af DanskHåndbold Østs uddannelsesudbud
Se udbuddet for Øst's kurser her - Klik her
Kortbanedommerkurset henvender sig til unge spillere i alderen U-13 til U-15 der ønsker at hjælpe med at dømme kortbane kampe i U-9, U-10 og U-11 håndbold i klubben.
Skulle der være ældre spillere eller forældre der også har lyst til at vejlede disse kampe, er de meget velkommen til at tilmelde sig til sådan et kursus.
Modulet har en varighed af 3 timer, hvor deltagerne kommer igennem regler for kortbane.
09.00-09.20 Velkomst og præsentation - Teori
09.20-09.35 Håndbold på kortbane - Teori
09.35-10.15 Spilleregler - Teori
10.15-10.45 Regelgennemgang i hallen - Hal
10.45-11.15 Særregler - "Her serveres en let forfriskning" - Teori
11.15-11.55 Den gode kampoplevelse - Teori
11.55-12.00 Afrunding - Teori
Kortbanedommerkurset er udbudt som et foreningskursus, så kontakt den uddannelsesansvarlige eller jeres foreningskonsulent for at høre nærmere.
Foreningskurser/Inspirationskurser
Hvis I har svært ved at passe de fastlagte uddannelsesdage ind i en travl kalender, så kommer vi gerne til jer. Hvis I i foreningen samler et passende antal deltagere, så afholder vi gerne kurser og hele uddannelsesmoduler hos jer.
Kontakt konsulenten for mere information.
Er du Trænerudvikler (Flexforce) eller dommerinstruktør, så find dit afregningsskema her:
Uddannelsesansvarlig
Er der yderligere spørgsmål kan du kontakte:

Børnestævner 2025-2026
2025
25. oktober
- Sakskøbing Sportscenter
- Stevnshallerne, Sierslev HK
- Stadion hal 1, Brøndby HK
- MANGLER HALLER, kbh, nord, vest
9. november
- Dalby hallen
- Ishøj Idrætscenter
- Emdrup hallen, KFUM
MANGLER HALLER
29. november - Julestævne
- Skovbo hallen, IF Frem Bjæverskov
- MANGLER HALLER, kbh, nord, vest
7. december - Julestævne
- Dansborg hallen, Hvidovre IF
- MANGLER HALLER, syd, nord, vest
2026
10. januar
- Skovbo hallen, IF Frem Bjæverskov
- MANGLER HALLER, kbh, nord, vest
1. februar
- MANGLER HALLER
21. februar - Fastelavnsstævne
- Sakskøbing Sportscenter
22. februar - Fastelavnsstævne
- Ishøj Idrætscenter, Ishøj HF
- MANGLER HALLER, syd, nord, vest
8.marts
- MANGLER HALLER
11. april - Medaljestævne
- Stevnshallerne, Sierslev HK
- Skovbo hallen, IF Frem Bjæverskov
- MANGLER HALLER, kbh, nord,vest
2025
25. oktober
- MANGLER HAL
16. november
- Dansborg hallen
- Gundsølille hallen (09.30-13.30)
- Skævinge Idrætshal
14. december
- Julestævne i Køge hallen
2026
17. januar
- MANGLER HAL
- MANGLER HAL
1. februar
- Avedøre Idrætscenter
- Gundsølille hallen
29. marts
- Gundsølille hallen
- MANGLER HAL
11. april, medaljestævne
- MANGLER HAL
- MANGLER HAL
2025
25. oktober
- Viby hallen - pige hold
- MANGLER HAL
16. november
- Dansborg hallen
- Skævinge Idrætshal
- Gundsølille hallen (09.30-13.30)
14. december
- Julestævne i Køge hallen
2026
17. januar
- MANGLER HAL
- MANGLER HAL
1. februar
- Avedøre Idrætscenter
- Gundsølille hallen
29. marts
- Gundsølille hallen
- MANGLER HAL
11. april, medaljestævne
- MANGLER HAL
2025
11. oktober
- MANGLER HALLER
16. november
- MANGLER HALLER
14. december
- MANGLER HALLER
2026
17. januar
- MANGLER HALLER
1. februar
- MANGLER HALLER
29. marts
- MANGLER HALLER
11. april, medaljestævne
- MANGLER HALLER
Inspirations kursus 2025.
Den 8. november, kl. 09:00-12:00
I Køge hallen,
Ved Stadion 2, 4600 Køge
Pris 295,00 kr. pr. deltager.
Tilmelding på haandoffice kursus nr.: 5936
Inspirations kursus 2026.
Den 17. januar 2026 kl. 09:00-12:00
I Vanløse hallen,
Hirtshalsvej 6 A+C, 2720 Vanløse
Pris 295,00 kr. pr. deltager.
Tilmelding på haandoffice kursus nr.: 5939
Skulle I have lyst til et inspirations kursus afholdt i jeres forening,
så kontakte Jane Pedersen på 6124 4886, så det kan blive planlagt.
Kurset starter med at vi ser foreningens Trille Trolle hold træne og tager udgangspunkt i den.
Vi vil snakke om opbygning af en Trille Trolle træning, børns udvikling i alderen 2-5 år, Forældeinddragelse - hvordan og hvorfor, samt gennemgang af aktivitets kataloget m.v.
Kurset vil være en vekselvirkning mellem observation, oplæg, dialog, refleksion og gruppearbejde.
Der vil selvfølgelig også være mulighed for, at komme med input fra egen træning i din forening og rum for erfarings- og idéudveksling.
Ansvarlig for børnestævner:
Jane Pedersen, jpa@danskhaandbold.dk - tlf. nr. 6124 4886.
Tilmeldingsfrist til stævnerne:
Ca. 1 måned før afholdelse af stævnet, så vi kan få programmet ud hurtigst muligt.
Priser:
U-6 til U-8 Totalhåndboldstævner koster 175,00 pr. hold
U-9 Indslusningsstævner koster 185,00 pr. hold
U-11 Kortbane stævner koster 185,00 pr. hold
U-13 koster 185,00 pr. hold
Afbud:
Ved afbud uden for administrationens åbningstid bedes der tages kontakt direkte til arrangørforeningen.
Bøder:
Afbud efter stævneprogrammets udsendelse får foreningen en bøde på 300 kr. pr. hold.
Afbud mindre end fem dage før stævneafholdelse får foreningen en bøde på 400 kr. pr. hold.
Ved udeblivelser på stævnedagen får foreningen en bøde på 500 kr. pr. hold.
Nye tiltag i U6-U8 rækkerne, samt U9-U13 fra sæson 2025/2026!
Ens for alle børnestævnerne er, at vi vil bestræbe os på at der hurtigst muligt kommer spillesteder på alle stævne datoerne.
Så har I allerede nu mulighed for at undersøge om I kan være værtsklub for et stævne, må I meget gerne give mig besked herom.
Hjemmesiden vil under børn/stævner løbende blive opdateret med spillesteder.
Alle foreninger der hjælper med at afholde stævnerne, vil deltager uden beregning i U9, U11 og U13,
og i U6-U8 kan man deltage uden beregning med op til 5 hold.
Nye rækkeinddelinger i U6-U8 rækkerne, 2025-2026:
U6 Mix Øvet
U6 Letøvet
U6 Uøvet
Der spilles 2 kampe á 2x7 minutter
U7 Piger, Meget øvede, øvede og letøvede
U7 Drenge, Meget øvede, øvede og letøvede
U7 Mix
Der spilles 3 kampe á 2x7 minutter
U8 Piger, Meget øvede, øvede og letøvede
U8 Drenge, Meget øvede, øvede og letøvede
U8 Mix
Der spilles 3 kampe á 2x7 minutter
Et godt link hvis du er børnetræner!
https://danskhaandbold.dk/traening-forskning/for-bornetraenere
Sommerland Sjælland Totalhåndboldstævnet afholdes den 29.08.26 -
Så sæt X i kalenderen allerede nu :-)
UNGE
Invitation til foreningsmøde på ungeområdet, den 7. april 2025 - klik her
TILVALG AF HÅNDBOLD SOM FRITIDSAKTIVITET FOR 15-19-ÅRIGE - se nedenfor
Five-a-side invitation - udsendes medio august 2024.
Håndbold i skolen
Din forening kan i samarbejde med Dansk Håndbold Øst overtage idrætsundervisningen på den lokale skole.
Vidste du, at Dansk Håndbold Øst kan hjælpe din forening med at rekruttere håndboldspillere via et skoleforløb? Et skoleforløb er et undervisningsforløb i samarbejde med den lokale forening. Vi kalder det Håndbold i skolen. Forløbet er tilpasset det område lærerne skal tilgodese, der hedder boldbasis og boldspil.
Dansk Håndbold Øst har et hold instruktører, der efter aftale med forening og skole, sendes ud og gennemfører et skoleforløb. De bliver klædt på til at undervise i skoleforløb af 4 uger, med en dobbelt lektion pr. uge. Undervisningsforløbene vil være placeret i de respektive klassers idrætstimer. VI dækker i resten af 2023 udgifterne til instruktørernes løn og kørsel.
Hvad skal foreningen?
- Foreningen skal skabe kontakten til skolen og lave en aftale om et skoleforløb. Vi hjælper med aftaleteksten.
- Foreningen skal tage stilling til hvilken årgang man ønsker at rette sin indsats mod. Vi forventer, at målgruppen er 2. til 5.klassetrin. Det konkrete klassetrin, der skal deltage, aftales mellem forening, skole og Dansk Håndbold Øst. Der kan også laves forløb for de helt små førskolebørn, altså med udgangspunkt i Trille/Trolle.
- Foreningen skal aftale med Dansk Håndbold Øst, hvornår skoleforløbet kan gennemføres. Det er vigtigt, at foreningen er klar til at modtage potentielle nye medlemmer i træningen.
- For at sikre ejerskab, skal foreningen udpege en kontaktperson og det vil det være hensigtsmæssigt, at foreningen deltager med en relevant træner i minimum én og gerne alle de planlagte lektioner.
Hvad skal HRØ?
- Dansk Håndbold Øst uddanner og stiller instruktør til rådighed uden udgift for foreningen.
- Dansk Håndbold Øst er klar med undervisningsindhold og aftaleskabeloner.
Hvis I ønsker et forløb eller vil vide mere kontakt da foreningskonsulent
Morten Juul
Tlf. 51806874
E-mail: muu@danskhaandbold.dk

Håndboldkaravanen
I samspil med den lokale klub kommer Håndboldkaravanen ud til den lokale folkeskole og præsenterer håndboldspillet, lege og aktiviteter for børn i alderen 7-12 år. På Håndboldkaravanen kan børnene prøve kræfter med præcisionskast på lærred med Niklas Landin, skyde på fartmåler, gennemføre motorikbane, trylle med bolden og selvfølgelig skal der også spilles håndbold.
Håndboldens Dag
Håndboldens Dag giver jeres forening mulighed for at vise alle jeres gode håndboldaktiviteter frem til alle i byen.
Læs mere om Håndboldens Dag 365
Repræsentantskabsmøde
Regionens repræsentantskabsmøde afholdes i andet kvartal.
Siden opdateres når vi nærmer os næste repræsentantskabsmøde i 2025